Έχουν δημοσιευτεί πρώιμα δεδομένα για δραστηριότητες που δεν είναι ασφαλές να αναληφθούν σε αυτοματοποιημένα οχήματα. Από την εργασία μέχρι την παρακολούθηση του κόσμου, από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέχρι την ανάπαυση – τα προκαταρκτικά αποτελέσματα είναι διαθέσιμα.

Μια μελέτη με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο RMIT διερεύνησε τα σενάρια όπου ένας οδηγός πρέπει να αναλάβει αμέσως τον έλεγχο ενός αυτόνομου οχήματος, ειδικά σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Αυτή η συλλογή μελετών εμβαθύνει στην επιρροή της εμπειρίας και των τριών μορφών περισπασμών —που σχετίζονται με την εργασία, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της χαλάρωσης— στις ικανότητες αντίδρασης του οδηγού.

Ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης στη Σχολή Μηχανικών, Δρ. Neng Zhang, είπε ότι οι αρχές πρέπει να ξεκινήσουν τη σύνταξη πολιτικών για τη ρύθμιση της υπεύθυνης χρήσης αυτοματοποιημένων οχημάτων πριν εμφανιστούν αυτοματοποιημένα οχήματα Επιπέδου 3 και 4 στους δρόμους της Αυστραλίας.

Ενώ η Εθνική Επιτροπή Μεταφορών έχει σκιαγραφήσει α ρυθμιστικό πλαίσιο για αυτοματοποιημένα οχήματα στην Αυστραλίαη εκπαίδευση οδηγών, η αδειοδότηση και οι υποχρεώσεις εξακολουθούν να εξετάζονται.

Διαβάστε επίσης: Χρήση υπεραγωγών για τη μετακίνηση ανθρώπων, φορτίου και ενέργειας μέσω ενός συνδυασμένου συστήματος

Ανοίγοντας το δρόμο προς τη ρύθμιση

Υπάρχουν πέντε επίπεδα αυτοματισμού οχημάτων. Ήδη, το Επίπεδο 1 και το Επίπεδο 2 είναι κοινά μέσω λειτουργιών όπως η διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας, η αυτόματη στάθμευση και το cruise control. Πιο προηγμένα αυτοματοποιημένα οχήματα – αυτό που σκεφτόμαστε όταν λέμε «αυτοκίνητα χωρίς οδηγό» – δοκιμάζονται επί του παρόντος, αλλά δεν είναι ακόμη εμπορικά διαθέσιμα στην Αυστραλία.

«Στην αυτοματοποιημένη οδήγηση επιπέδου 3 και 4, ο άνθρωπος οδηγός θα πρέπει να ανταποκριθεί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, παίρνοντας τον έλεγχο του οχήματος», είπε ο Zhang.

«Αυτά τα δεδομένα είναι μια αφετηρία για τη ρύθμιση και θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε νομοθεσία που βασίζεται σε δεδομένα που διασφαλίζει ότι οι οδηγοί έχουν αρκετό χρόνο για να ανταποκριθούν γρήγορα και άψογα σε επείγοντα συμβάντα».

Μια μελέτη της απόσπασης της προσοχής

Χρησιμοποιώντας μια αυτοματοποιημένη προσομοίωση οχήματος επιπέδου 3, οι ερευνητές δοκίμασαν την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα των συμμετεχόντων στην ανάληψη του οχήματος σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

«Τους βάλαμε να γράφουν επαγγελματικά email (κατάσταση εργασίας), να παρακολουθούν βίντεο (συνθήκη ψυχαγωγίας) και να κάνουν ένα διάλειμμα με κλειστά μάτια (κατάσταση ανάπαυσης)», είπε ο Zhang.

«Αυτές οι εργασίες απαιτούσαν από τους οδηγούς να επενδύσουν υψηλά, μέτρια και χαμηλά επίπεδα νοητικού φόρτου εργασίας. Δοκιμάσαμε τις απαντήσεις τους μετά από ένα μικρό διάστημα (5 λεπτά) ή μεγάλο διάστημα (30 λεπτά) συμμετοχής σε μία από αυτές τις εργασίες. Όλες αυτές οι εργασίες επιδείνωσαν την εξαγορά και οδήγησαν σε μια περίοδο φτωχότερης οδήγησης.

«Διαπιστώσαμε ότι η ανάπαυση είχε ως αποτέλεσμα τη χειρότερη απόκριση εξαγοράς, ακολουθούμενη από την εργασία. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν λιγότερο ενοχλητικά. Ωστόσο, όσο περισσότερο ο συμμετέχων συμμετείχε σε μια δραστηριότητα, τόσο χειρότερη ήταν η ανταπόκρισή του σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης».

Η διεπιστημονική ερευνητική ομάδα συγκέντρωσε την τεχνογνωσία του RMIT στους κραδασμούς του ανθρώπινου σώματος, τη μηχανική αυτοκινήτων και τη γνωστική ψυχολογία από τη Σχολή Μηχανικών, τη Σχολή Υγείας και Βιοϊατρικών Επιστημών και τη Σχολή Επιστημών.

Ο βιοϊατρικός ερευνητής και συγγραφέας των εργασιών, ο καθηγητής Stephen Robinson, προειδοποίησε ότι οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης απαιτούν υψηλό επίπεδο γνώσης.

«Μόλις συμβεί κάτι απροσδόκητο, όπως ένα παιδί που τρέχει απέναντι από το δρόμο, πρέπει να είμαστε σε θέση να χρησιμοποιήσουμε τις πλήρεις γνωστικές μας ικανότητες για να αξιολογήσουμε την κατάσταση και να λάβουμε τα κατάλληλα μέτρα», είπε ο Robinson.

«Τα αιτήματα ανάληψης σε αυτοματοποιημένα οχήματα εμφανίζονται όταν ο υπολογιστής του οχήματος δεν έχει την ικανότητα να αντιμετωπίσει αλλαγμένες ή περίπλοκες συνθήκες οδήγησης. Τέτοιες συνθήκες είναι δυνητικά επικίνδυνες και απαιτούν από τον οδηγό να εστιάσει γρήγορα και να ενεργήσει αποφασιστικά για να διατηρήσει τους δρόμους μας ασφαλείς».

Οι νέοι οδηγοί αγωνίζονται με τις έκτακτες αναλήψεις

Εκτός από τους περισπασμούς, η μελέτη εξέτασε την εμπειρία των οδηγών με έμφαση στους νέους.

«Διαπιστώσαμε ότι η οδηγική εμπειρία και η απόδοση κατάληψης συσχετίστηκαν σε μεγάλο βαθμό, με τους άπειρους οδηγούς (με λιγότερα από 20.000 χιλιόμετρα εμπειρία οδήγησης) να ανταποκρίνονται πιο αργά και λιγότερο αποτελεσματικά. Η απόσταση που διανύθηκε από την απόκτηση της άδειας οδήγησης είναι πιο σημαντική από τον αριθμό των ετών από την έκδοση της άδειας», είπε ο Zhang.

«Τα ευρήματά μας υπογραμμίζουν την ανάγκη για τους κατασκευαστές οχημάτων και τις αρχές αδειοδότησης να αναπτύξουν λύσεις που διασφαλίζουν ότι τα αυτοματοποιημένα οχήματα υπό όρους είναι ασφαλή για οδηγούς με διαφορετικά επίπεδα εμπειρίας».

Οδηγώντας την έρευνα για την υποστήριξη της νομοθεσίας

Η εργασία, με επικεφαλής συγγραφέα τον Neng Zhang, δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Journal of Safety Research.

Χτίζεται σε ένα μελέτη δημοσιευτηκε σε Έρευνα Μεταφορών Μέρος ΣΤ: Κυκλοφοριακή Ψυχολογία και Συμπεριφορά στα μέσα του 2023.

Η ομάδα διερευνά τώρα πώς να τονώσει την εγρήγορση και να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα των αναλήψεων οδηγών.

Ο ειδικός στη μηχανική και συγγραφέας των εργασιών, ο καθηγητής Mohammad Fard, εξήγησε ότι ο στόχος είναι μια απρόσκοπτη και ασφαλής μετάβαση μεταξύ αυτοματισμού οχήματος και ανθρώπου.

«Στόχος της δουλειάς μας είναι να ενισχύσουμε την «αλληλεπίδραση ανθρώπου-αυτοματισμού» για αυτόνομα οχήματα και να βελτιώσουμε σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν και ελέγχουν αυτά τα προηγμένα αυτόνομα οχήματα, οδηγώντας σε βελτιωμένη αποτελεσματικότητα και ασφάλεια στη λειτουργία τους», δήλωσε ο Fard.

Ωστόσο, υπάρχει ένα όριο στο τι μπορεί να επιτύχει η μηχανική και ο σχεδιασμός των αυτόνομων οχημάτων. Οι ερευνητές τόνισαν ότι οι κανονισμοί πρέπει επίσης να αντιμετωπίζουν ζητήματα όπως η απόσπαση της προσοχής, η εγρήγορση και η εμπειρία πριν εγκριθεί με επιτυχία η αυτοματοποίηση επιπέδου 3 στην Αυστραλία.

«Οι κυβερνήσεις μπορούν να προστατεύσουν αποτελεσματικά την οδική ασφάλεια αναγνωρίζοντας αυτές τις επιζήμιες επιπτώσεις και ρυθμίζοντας τις μη οδηγικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της αυτόνομης οδήγησης».

Αναφορά: «Είναι η οδηγική εμπειρία το μόνο που έχει σημασία; Απόδοση ανάληψης οδηγών σε αυτοματοποιημένη οδήγηση υπό όρους» από τους Neng Zhang, Mohammad Fard, John Laurence Davy, Sibashis Parida και Stephen R. Robinson, 11 Αυγούστου 2023, Journal of Safety Research.
DOI: 10.1016/j.jsr.2023.08.003

Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από το Αυστραλιανό Ερευνητικό Συμβούλιο.

Διαβάστε επίσης:

Δείτε τη NASA να συναρμολογεί τον τεράστιο πύραυλο φεγγαριού Artemis 2 

 

Απάντηση