Οδοντίατρος τεστ σάλιου

Στο εγγύς μέλλον, λίγο σάλιο μπορεί να είναι αρκετό για να ανιχνεύσει τον καρκίνο

Οδοντίατρος τεστ σάλιου

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ ανέπτυξαν μια μέθοδο ενισχυμένη με τεχνητή νοημοσύνη για την ανάλυση των δομών των μορίων του σακχάρου (γλυκάνες) στα κύτταρα, εντοπίζοντας αλλαγές που σχετίζονται με τον καρκίνο. Αυτή η ανακάλυψη θα μπορούσε να οδηγήσει σε απλές εξετάσεις σάλιου ή αίματος για έγκαιρη ανίχνευση καρκίνου και αναγνώριση τύπου.

Στο μέλλον, λίγο σάλιο μπορεί να είναι αρκετό για να ανιχνεύσει έναν αρχόμενο καρκίνο. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ ανέπτυξαν έναν αποτελεσματικό τρόπο ερμηνείας των αλλαγών στα μόρια σακχάρου που συμβαίνουν στα καρκινικά κύτταρα.

Οι γλυκάνες είναι ένας τύπος δομών μορίου σακχάρου που συνδέεται με τις πρωτεΐνες στα κύτταρά μας. Η δομή της γλυκάνης καθορίζει τη λειτουργία της πρωτεΐνης. Είναι γνωστό εδώ και καιρό ότι οι αλλαγές στη δομή της γλυκάνης μπορεί να υποδηλώνουν φλεγμονή ή ασθένεια στο σώμα. Τώρα, ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ έχουν αναπτύξει έναν τρόπο για να διακρίνουν διαφορετικούς τύπους δομικών αλλαγών, που μπορεί να παρέχουν μια ακριβή απάντηση στο τι θα αλλάξει για μια συγκεκριμένη ασθένεια.

Ανάλυση σακχάρου δομών γλυκάνης

Αναλύοντας τις αλλαγές στις δομές της γλυκάνης στο κύτταρο, οι ερευνητές μπορούν να ανιχνεύσουν διαφορετικούς τύπους καρκίνου. Πίστωση: Malin Arnesson

«Έχουμε αναλύσει δεδομένα από περίπου 220 ασθενείς με 11 διαφορετικά διαγνωσμένους καρκίνους και έχουμε εντοπίσει διαφορές στην υποδομή της γλυκάνης ανάλογα με τον τύπο του καρκίνου. Αφήνοντας τη πρόσφατα αναπτυγμένη μέθοδό μας, ενισχυμένη από τεχνητή νοημοσύνη, να λειτουργήσει μέσω μεγάλων ποσοτήτων δεδομένων, μπορέσαμε να βρούμε αυτές τις συνδέσεις», λέει ο Daniel Bojar, αναπληρωτής καθηγητής βιοπληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύτηκε στο Αναφορές κελιών Μέθοδοι.

Daniel Bojar

Daniel Bojar, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ. Πίστωση: Johan Wingborg

Η μέθοδος ενισχυμένη με AI βρήκε τα μοτίβα

Υπάρχουν επίσης άλλες ερευνητικές ομάδες που μελετούν τις υποδομές της γλυκάνης αναζητώντας τους λεγόμενους βιοδείκτες που περιγράφουν τι είναι λάθος. Αυτό συχνά περιλαμβάνει στατιστικές δοκιμές που χρησιμοποιούν φασματοσκοπία μάζας για να διαπιστωθεί εάν το επίπεδο των επιμέρους σακχάρων είναι σημαντικά υψηλότερο ή χαμηλότερο στον καρκίνο. Αυτές οι δοκιμές έχουν πολύ χαμηλή ευαισθησία και δεν είναι αξιόπιστες επειδή τα διαφορετικά σάκχαρα σχετίζονται δομικά και επομένως δεν είναι ανεξάρτητα μεταξύ τους.

Η ερευνητική ομάδα του Daniel Bojar χρησιμοποιεί μια νέα μέθοδο που περιλαμβάνει την τεχνητή νοημοσύνη, η οποία λαμβάνει υπόψη αυτά τα προβλήματα και μπορεί να βρει τα μοτίβα στα σύνολα δεδομένων όπου άλλοι αποτυγχάνουν.

«Μπορούμε να βασιστούμε στα αποτελέσματά μας. είναι στατιστικά σημαντικές. Αν ξέρουμε τι ψάχνουμε, είναι πιο εύκολο να βρούμε το σωστό αποτέλεσμα. Τώρα θα πάρουμε αυτούς τους βιοδείκτες και θα αναπτύξουμε μεθόδους δοκιμής», λέει ο Daniel Bojar.

Νέο φασματόμετρο μάζας

Κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου, η ερευνητική του ομάδα έλαβε 4 εκατομμύρια SEK από το Ίδρυμα Lundberg για να αγοράσει ένα υπερσύγχρονο φασματόμετρο μάζας. Αυτό το όργανο θα χρησιμεύσει ως πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης για την υποστήριξη ερευνητών στη μελέτη των γλυκανών, για παράδειγμα σε δείγματα καρκίνου του πνεύμονα. Ο στόχος είναι να εντοπιστεί νωρίτερα ο καρκίνος για να βελτιωθούν οι πιθανότητες ανάρρωσης.

«Θέλουμε να αναπτύξουμε μια αξιόπιστη και γρήγορη αναλυτική μέθοδο για την ανίχνευση του καρκίνου, αλλά και του τύπου του καρκίνου, μέσω δείγματος αίματος ή σάλιου. Νομίζω ότι μπορεί να είμαστε σε θέση να κάνουμε κλινικές δοκιμές σε ανθρώπινα δείγματα σε 4-5 χρόνια», λέει ο Daniel Bojar.

Αναφορά: «Αποκωδικοποίηση της γλυκωμικής με μια σειρά μεθόδων για ανάλυση διαφορικής έκφρασης» από τους Jon Lundstrøm, James Urban και Daniel Bojar, 21 Νοεμβρίου 2023, Μέθοδοι αναφορών κελιών.
DOI: 10.1016/j.crmeth.2023.100652