Πίσω από τα αίτια της έκρηξης εκτόξευσης Starship

Ο χώρος είναι σημαντικός για εμάς και γι’ αυτό εργαζόμαστε για να σας προσφέρουμε κορυφαία κάλυψη της βιομηχανίας και των εκτοξεύσεων στη Φλόριντα. Μια τέτοια δημοσιογραφία απαιτεί χρόνο και πόρους. Υποστηρίξτε το με μια συνδρομή εδώ.

Λίγο μετά την εκτόξευση του τεράστιου Starship του SpaceX από το Τέξας στην πρώτη του πλήρη δοκιμή νωρίς την Πέμπτη, η στοίβα υλικού μήκους 400 ποδιών άρχισε να πέφτει μέχρι που διαλύθηκε σε μια πύρινη έκρηξη πάνω από τον Κόλπο του Μεξικού.

Η συνολική αποστολή επίδειξης – μια δοκιμή της ικανότητας του νέου πυραύλου να αναφλέγεται και να καθαρίζει τον πύργο των 500 ποδιών του μαξιλαριού – ήταν επιτυχής. Κατά την εκτόξευση, ωστόσο, αρκετοί από τους 33 κινητήρες Raptor του πυραύλου απέτυχαν να πυροδοτηθούν όπως είχε προγραμματιστεί. Στη συνέχεια, ακολούθησε η πτώση που διήρκεσε περισσότερο από ένα λεπτό σε περίπου τρία λεπτά μετά την πτήση, η οποία ξεκίνησε αμέσως μετά το ανώτερο στάδιο Starship του πυραύλου και ο ενισχυτής Super Heavy απέτυχαν να διαχωριστούν.

Παρακολουθήστε το SpaceX να εκτοξεύει 46 δορυφόρους Starlink, πυραύλους ξηράς στη θάλασσα σήμερα(Ανοίγει σε νέα καρτέλα)

Ορισμένοι ειδικοί και θεατές έμειναν να αναρωτιούνται εάν το εκρηκτικό συμπέρασμα της δοκιμαστικής πτήσης ήταν το αποτέλεσμα αεροδυναμικών δυνάμεων που διέλυσαν το όχημα ή αν ανατινάχτηκε σκόπιμα από το σύστημα τερματισμού πτήσης ή το FTS. Η SpaceX επιβεβαίωσε αργότερα ότι η διάσπαση του πυραύλου προκλήθηκε από το FTS.

Τα συστήματα τερματισμού πτήσης είναι ουσιαστικά εκρηκτικά ενσωματωμένα σε βασικές περιοχές πυραύλων και, τουλάχιστον σε νεότερα οχήματα, ενεργοποιούνται αυτόματα εάν εντοπιστεί βλάβη υλικού. Αποτελούν απαίτηση ασφάλειας και αδειοδότησης και είναι ιδιαίτερα σημαντικά εάν ένας πύραυλος φαίνεται να ξεφεύγει από την πορεία του.

Εκτόξευση Starship:Η έκρηξη τερματίζει την εκτόξευση του SpaceX Starship, αλλά η αποστολή εξακολουθεί να είναι επιτυχής

Υπόβαθρο αστροπλοίων:Στο Τέξας, το SpaceX είναι έτοιμο να στοιχηματίσει το σπίτι στην πρώτη τροχιακή εκτόξευση του Starship

Η καθυστέρηση Falcon Heavy επηρεάζει την εκδήλωση του διαστημικού σταθμού(Ανοίγει σε νέα καρτέλα)

Αλλά η εκτόξευση της Πέμπτης από το Starbase, μια εγκατάσταση που λειτουργεί από το SpaceX κοντά στο Μπράουνσβιλ του Τέξας, ήταν μοναδική. Όχι μόνο ήταν μια δοκιμαστική πτήση ενός ολοκαίνουργιου οχήματος, που σημαίνει ελαφρώς διαφορετικές παραμέτρους τερματισμού, αλλά πέταξε επίσης από μια περιοχή εντελώς νέα σε τροχιακές αποστολές εκτόξευσης – προηγούμενες δοκιμαστικές πτήσεις Starship έληξαν εκρηκτικά, αλλά δεν προσπάθησαν να φτάσουν σε μεγάλα ύψη. Μια εκτόξευση του ίδιου μεγέθους από τη Φλόριντα μπορεί να είχε αυστηρότερες παραμέτρους που σημαίνει ότι ο πύραυλος δεν θα είχε επιτραπεί να πέσει τόσο πολύ, για παράδειγμα.

«Κάθε εμβέλεια έχει αυτό που λέγεται γραμμές ορίου πρόσκρουσης», είπε ο Mike Leinbach, πρώην διευθυντής εκτόξευσης διαστημικών λεωφορείων της NASA, στο FLORIDA TODAY. “Αυτό είναι το θεωρητικό όριο εντός του οποίου μπορεί να πετάξει το όχημα. Είναι όρια που προβάλλονται σε έναν χάρτη ότι εάν το όχημα βγει έξω από αυτά τα όρια, το σύστημα τερματισμού πτήσης μπαίνει.”

Γιατί χρησιμοποιούνται συστήματα τερματισμού πτήσης

Πρόγραμμα εκτόξευσης πυραύλων:Επικείμενες εκτοξεύσεις και προσγειώσεις στη Φλόριντα

Στη Φλόριντα, την Ανατολική Οροσειρά — Ο Διαστημικός Σταθμός Δυνάμεων Cape Canaveral και το Διαστημικό Κέντρο Kennedy — επιβλέπονται από το Space Launch Delta 45 της Διαστημικής Δύναμης, το οποίο είναι επίσης εν μέρει υπεύθυνο για την πιστοποίηση των συστημάτων τερματισμού. Στις εγκαταστάσεις της SpaceX στο Τέξας, ωστόσο, δεν υπάρχει παρουσία Διαστημικής Δύναμης εκεί, επομένως η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας διαδραματίζει μεγαλύτερο ρόλο.

Ο Abhi Tripathi, διευθυντής των επιχειρήσεων αποστολής στο Εργαστήριο Διαστημικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, στο Berkeley’s Space Sciences Laboratory, είπε ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους ενεργοποιείται το σύστημα τερματισμού ενός πυραύλου: απώλεια ώσης, απρογραμμάτιστη επιτάχυνση, αστοχίες με ορισμένα εξαρτήματα, τροχιές εκτός πορείας και άλλα .

Ο πύραυλος Falcon Heavy επιστρέφει στο πεδίο εκτόξευσης μετά την αλλαγή κινητήρα – Spaceflight Now(Ανοίγει σε νέα καρτέλα)

“Τολμώ να μαντέψω ότι δεν είχε ήδη αρκετή ώθηση ακόμη και πριν ξεκινήσει το FTS γιατί, όπως όλοι οι άλλοι, μπορούσα να δω αρκετούς κινητήρες να ήταν εκτός λειτουργίας. Έτσι σε εκείνο το σημείο, κάποια σκανδάλη λογισμικού είπε επίσης, “Συγγνώμη, μην” Δεν έχω αρκετό χυμό πια για να φτάσω στο διάστημα» και ο FTS μπήκε μέσα», είπε ο Τριπάθι.

Οι σκανδαλισμοί αυτόματης καταστροφής του Starship πιθανότατα θα ήταν διαφορετικοί για την εκτόξευση με βάση το Τέξας σε σύγκριση με τις πιο κοινές εκτοξεύσεις Falcon 9 από τη Φλόριντα. Ο Tripathi είπε ότι εάν το Starship είχε εκτοξευτεί από το Διαστημικό Κέντρο Κένεντι, οι σκανδαλισμοί πιθανότατα θα είχαν τροποποιηθεί για να ταιριάζουν σε ένα ήδη υπάρχον σύστημα όπως το Falcon 9.

«Θα υποθέσω ότι οι σκανδαλισμοί θα είναι απολύτως συνεπείς με τις σκανδάλες του Falcon 9 (πύραυλος εργασίας του SpaceX)… όσον αφορά τη στενότητα του διαδρόμου και άλλα συναφή πράγματα», είπε ο Τριπάθι.

Μερικές φορές ο τερματισμός είναι σκόπιμος, όπως έδειξε η SpaceX

Τα προηγούμενα περιστατικά που αφορούν FTS είναι λίγα, αλλά είναι ένας πιθανός παράγοντας σε κάθε κυκλοφορία. Ένα από τα πιο πρόσφατα περιστατικά υψηλού προφίλ που αφορούσαν το FTS ήταν στην πραγματικότητα σκόπιμα: τον Ιανουάριο του 2020, η SpaceX προσομοίωσε σκόπιμα την απώλεια ενός πυραύλου Falcon 9 για να δοκιμάσει την απόδοση του συστήματος διαφυγής μιας κάψουλας Crew Dragon χωρίς πλήρωμα. Η ψευδής έκτακτη ανάγκη είδε την κάψουλα να ανιχνεύει με επιτυχία μια ανωμαλία και μετά να απομακρύνεται γρήγορα από τον πύραυλο που εκρήγνυται από κάτω – μια κίνηση που θα είχε σώσει ζωές αστροναυτών αν επέβαιναν στο σκάφος.

Παρακολουθήστε την ισχυρή εκτόξευση του πυραύλου Falcon Heavy του SpaceX στην 6η αποστολή στις 27 Απριλίου(Ανοίγει σε νέα καρτέλα)

Ένας άλλος παράγοντας όταν πρόκειται για εκτοξεύσεις στη Φλόριντα είναι ο πληθυσμός και η ανάπτυξη. Για παράδειγμα, κατά την πρώτη εκτόξευση του πυραύλου Space Launch System από τη NASA από το pad 39B, τον Νοέμβριο του 2022, το σύστημα τερματισμού πτήσης του πυραύλου ήταν ένα μεγάλο θέμα συζήτησης: τι θα γινόταν αν έπρεπε να πυροδοτηθεί λίγο μετά την απογείωση, στέλνοντας τα συντρίμμια να πέφτουν βροχή πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανός?

Ευτυχώς, αυτό δεν συνέβη καθώς η αποστολή Artemis I ήταν επιτυχής, αλλά το SLS ήταν επίσης ένας μεγάλος πύραυλος. Όσο μεγαλύτερο είναι το όχημα, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα ζημιών σε περίπτωση που τα πράγματα πάνε στραβά.

Στο KSC, εν τω μεταξύ, η SpaceX εξακολουθεί να στοχεύει όχι νωρίτερα από το απόγευμα της Τετάρτης, 26 Απριλίου, για την επόμενη εκτόξευση: ένα Falcon Heavy τριών πυρήνων. Ο πύραυλος μήκους 230 ποδιών θα πετάξει από το pad 39A με έναν επικοινωνιακό δορυφόρο γύρω στις 7:30 μ.μ. EDT, αλλά η αποστολή δεν θα περιλαμβάνει τις συνηθισμένες πλευρικές προσγειώσεις στο ακρωτήριο Κανάβεραλ. Ο κεντρικός πυρήνας του πυραύλου επίσης δεν θα ανακτηθεί μετά την απογείωση λόγω του βάρους και του προορισμού του δορυφόρου.

Source link

Απάντηση