Ανακατασκευή Pampaphoneus biccai

Ο 265 εκατομμυρίων ετών Apex Predator που κυβέρνησε τη Βραζιλία πριν από τους δεινόσαυρους

Οι δεινόσαυροι συχνά γιορτάζονται ως οι πιο γιγαντιαίοι και τρομεροί θηρευτές στα χρονικά της φυσικής ιστορίας. Ωστόσο, 40 εκατομμύρια χρόνια πριν από τη βασιλεία τους, ο Pampaphoneus biccai ήταν ο αδιαμφισβήτητος κορυφαίος θηρευτής της Νότιας Αμερικής, βασιλεύοντας ως ο μεγαλύτερος και πιο αιμοδιψής κρεατοφάγος της εποχής της.

Σε μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Zoological Journal of the Linnean Societyμια διεθνής ομάδα ερευνητών αποκάλυψε την εκπληκτική ανακάλυψη ενός εξαιρετικά διατηρημένου απολιθώματος 265 εκατομμυρίων ετών είδος, Pampaphoneus biccai, που βρέθηκε στην αγροτική περιοχή του São Gabriel, στη Νότια Βραζιλία.

Το εκπληκτικό απολίθωμα περιλαμβάνει ένα πλήρες κρανίο και μερικά σκελετικά οστά, όπως πλευρά και οστά βραχιόνων. Παμπαφώνοςπου ανήκει στον πρώιμο κλάδο των θεραπευτών που ονομάζονται δεινόκεφαλοι, έζησε λίγο πριν από το μεγαλύτερο γεγονός εξαφάνισης στην ιστορία της Γης που εξάλειψε το 86% όλων των ζωικών ειδών παγκοσμίως.

Πριν από το γεγονός της εξαφάνισης, οι δεινόκεφαλοι ήταν μια από τις κύριες ομάδες μεγάλων χερσαίων ζώων που ευδοκιμούσαν στη στεριά. Ήταν μεσαίου έως μεγάλου μεγέθους πλάσματα με εκπροσώπους τόσο σαρκοφάγα όσο και φυτοφάγα. Οι Δινοκέφαλοι είχαν παχιά κρανιακά οστά, κάτι που οδήγησε στο όνομα της ομάδας που στα ελληνικά μεταφράζεται σε «τρομερό κεφάλι». Αν και είναι πολύ γνωστά στη Νότια Αφρική και τη Ρωσία, αυτά τα ζώα είναι σπάνια σε άλλα μέρη του κόσμου. Pampaphoneus biccai είναι το μόνο γνωστό είδος στη Βραζιλία.

Διαβάστε επίσης: Ασυνήθιστο απολίθωμα δείχνει θηλαστικό να επιτίθεται σε δεινόσαυρο

«Το απολίθωμα βρέθηκε σε βράχους της μέσης Πέρμιας, σε μια περιοχή όπου τα οστά δεν είναι τόσο συνηθισμένα, αλλά πάντα επιφυλάσσουν ευχάριστες εκπλήξεις», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Mateus A. Costa Santos, μεταπτυχιακός φοιτητής στο Εργαστήριο Παλαιοντολογίας στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο της Πάμπα ( UNIPAMPA). «Βρίσκοντας ένα νέο Παμπαφώνος Το κρανίο μετά από τόσο καιρό ήταν εξαιρετικά σημαντικό για την αύξηση των γνώσεών μας για το ζώο, το οποίο στο παρελθόν ήταν δύσκολο να διαφοροποιηθεί από τους Ρώσους συγγενείς του».

Παλαιοντολόγοι από το UNIPAMPA και το Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) συνέλεξαν το απολίθωμα κατά τη διάρκεια ενός μήνα καθημερινής, απίστευτης επιτόπιας εργασίας. Λόγω της πανδημίας, χρειάστηκαν επιπλέον τρία χρόνια για να καθαριστεί και να μελετηθεί διεξοδικά το απολίθωμα. Η συν-συγγραφέας Καθηγήτρια Stephanie E. Pierce, στο Τμήμα Οργανιστικής και Εξελικτικής Βιολογίας και Επιμελήτρια Παλαιοντολογίας και Μαστολογίας Σπονδυλωτών στο Μουσείο Συγκριτικής Ζωολογίας στο Χάρβαρντ, συμμετείχε στη μελέτη του ζώου ως μέρος της τρέχουσας εργασίας της με ανώτερο συγγραφέα και επικεφαλής του εργαστηρίου, καθηγητής Felipe Pinheiro, UNIPAMPA, στο Permo-Τριασικό απολιθώματα της Βραζιλίας.

«Αυτό το ζώο ήταν ένα θηρίο που έμοιαζε με βαρύγδουπο και πρέπει να προκαλούσε απόλυτο τρόμο σε οτιδήποτε περνούσε από το μονοπάτι του», είπε ο Πιρς. «Η ανακάλυψή του είναι το κλειδί για να δώσει μια ματιά στη δομή της κοινότητας των χερσαίων οικοσυστημάτων λίγο πριν από τη μεγαλύτερη μαζική εξαφάνιση όλων των εποχών. Ένα εντυπωσιακό εύρημα που καταδεικνύει την παγκόσμια σημασία των απολιθωμάτων της Βραζιλίας».

Το νέο δείγμα είναι μόνο το δεύτερο Παμπαφώνος κρανίο που ανακαλύφθηκε ποτέ στη Νότια Αμερική. Είναι επίσης μεγαλύτερο από το πρώτο και παρέχει πρωτόγνωρες πληροφορίες για τη μορφολογία του λόγω της εξαιρετικής διατήρησης των οστών του.

Παμπαφώνος έπαιξαν τον ίδιο οικολογικό ρόλο με τις σύγχρονες μεγάλες γάτες», είπε ο Pinheiro. «Ήταν ο μεγαλύτερος επίγειος θηρευτής που γνωρίζουμε από τον Πέρμιο στη Νότια Αμερική. Το ζώο είχε μεγάλα, αιχμηρά δόντια κυνόδοντα προσαρμοσμένα για τη σύλληψη θηραμάτων. Η οδοντοφυΐα και η κρανιακή αρχιτεκτονική του υποδηλώνουν ότι το δάγκωμα του ήταν αρκετά δυνατό για να μασήσει κόκαλα, όπως οι σύγχρονες ύαινες».

Αν και Παμπαφώνης’ Το κρανίο είναι το μεγαλύτερο που έχει βρεθεί ποτέ άθικτο με ύψος σχεδόν 40 εκατοστά, η έρευνα δείχνει ότι ένα άγνωστο στο παρελθόν απολίθωμα αντιπροσωπεύει ένα πιθανό τρίτο άτομο που ήταν έως και δύο φορές μεγαλύτερο από το νέο εύρημα. Ενώ το τελευταίο είναι γνωστό μόνο από ένα θραύσμα της γνάθου του, έχει αρκετά χαρακτηριστικά για να το αναγνωρίσει ως Παμπαφώνος.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι το μεγαλύτερο Παμπαφώνος Τα άτομα μπορούσαν να φτάσουν σχεδόν τα τρία μέτρα σε μήκος και να ζυγίζουν περίπου 400 κιλά. Ήταν ένα επιδέξιο αρπακτικό ικανό να τρέφεται με μικρά έως μεσαίου μεγέθους ζώα. Στην ίδια τοποθεσία όπου βρέθηκε το απολίθωμα, έχουν εντοπιστεί και μερικά από τα πιθανά θηράματά του, όπως ο μικρός δικυνοδοντός Ράστοδον και το γιγάντιο αμφίβιο Κονζουκόβια.

Το νέο Παμπαφώνος Το δείγμα, μαζί με τα άλλα ζώα που βρέθηκαν σε αυτήν την περιοχή, καταδεικνύουν τις παλαιοντολογικές δυνατότητες της περιοχής Πάμπα για σημαντικές ανακαλύψεις απολιθωμάτων.

Αναφορά: «Κρανιακή οστεολογία του βραζιλιάνικου δεινοκεφάλου Pampaphoneus biccai (Anteosauridae: Syodontinae)” των Mateus A Costa Santos, Voltaire D Paes Neto, Cesar L Schultz, Juan Cisneros, Stephanie E Pierce και Felipe L Pinheiro, 10 Σεπτεμβρίου 2023, Zoological Journal of the Linnean Society.
DOI: 10.1093/zoolinen/zlad071

Το έργο χρηματοδοτήθηκε από τον Συντονισμό για τη Βελτίωση του Προσωπικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης-Βραζιλία (CAPES), το Εθνικό Συμβούλιο Επιστημονικής και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (CNPq), το Ερευνητικό Ταμείο Harvard Lemann Brazil.