Έννοια τέχνης Earth Like Exoplanet Red Star

Μια «Υπερ-Γη» στην κατοικήσιμη ζώνη μόλις 137 έτη φωτός μακριά

Έννοια τέχνης Earth Like Exoplanet Red Star

Οι αστρονόμοι ανακάλυψαν μια υπερ-Γη, την TOI-715 b, σε μια δυνητικά κατοικήσιμη ζώνη γύρω από έναν κόκκινο νάνο αστέρα που απέχει 137 έτη φωτός. Αυτός ο πλανήτης, ο οποίος είναι περίπου μιάμιση φορά το μέγεθος της Γης, θα μπορούσε να υποστηρίξει νερό σε υγρή μορφή εάν πληρούνται άλλες συνθήκες, όπως η κατάλληλη ατμόσφαιρα. (Έννοια του καλλιτέχνη.) Credit: SciTechDaily.com

Μια νέα υπερ-Γη, το TOI-715 b, που βρέθηκε 137 έτη φωτός μακριά θα μπορούσε να φιλοξενήσει συνθήκες ζωής, σε τροχιά εντός της κατοικήσιμης ζώνης ενός ερυθρού νάνου. Ένας πιθανός δεύτερος πλανήτης στο μέγεθος της Γης στο ίδιο σύστημα προτείνει μια πλούσια περιοχή για περαιτέρω μελέτη.

Ανακάλυψη μιας Υπερ-Γης

Οι αστρονόμοι εντόπισαν έναν εξωπλανήτη «υπερ-Γη» που αξίζει περαιτέρω εξέταση, σε τροχιά γύρω από ένα μικρό, κοκκινωπό αστέρι που είναι, για αστρονομικά πρότυπα, αρκετά κοντά μας – μόλις 137 έτη φωτός μακριά. Αυτό το σύστημα μπορεί επίσης να περιέχει έναν δεύτερο πλανήτη, περίπου στο μέγεθος της Γης.

Βασικά στοιχεία για το πλανητικό σύστημα

Ο μεγαλύτερος πλανήτης, που ονομάζεται TOI-715 b, είναι περίπου μιάμιση φορά πιο πλάτος από τη Γη και περιφέρεται εντός της «συντηρητικής» κατοικήσιμης ζώνης γύρω από το μητρικό του άστρο. Αυτή είναι η απόσταση από το αστέρι που θα μπορούσε να δώσει στον πλανήτη τη σωστή θερμοκρασία για να σχηματιστεί υγρό νερό στην επιφάνειά του.

Πολλοί άλλοι παράγοντες θα πρέπει να συνυπάρχουν, φυσικά, για να υπάρχουν επιφανειακά ύδατα, ειδικά έχοντας μια κατάλληλη ατμόσφαιρα. Αλλά η συντηρητική κατοικήσιμη ζώνη – ένας στενότερος και δυνητικά πιο ισχυρός ορισμός από την ευρύτερη «αισιόδοξη» κατοικήσιμη ζώνη – την τοποθετεί σε προνομιακή θέση, τουλάχιστον από τις πρόχειρες μετρήσεις που έγιναν μέχρι τώρα.

Ο μικρότερος πλανήτης θα μπορούσε να είναι ελαφρώς μεγαλύτερος από τη Γη και επίσης θα μπορούσε να κατοικεί ακριβώς μέσα στη συντηρητική κατοικήσιμη ζώνη.

Πλανήτης TOI-715 β

Αυτή η εικόνα δείχνει έναν τρόπο με τον οποίο ο πλανήτης TOI-715 b, μια υπερ-Γη στην κατοικήσιμη ζώνη γύρω από το αστέρι του, μπορεί να φαίνεται σε έναν κοντινό παρατηρητή. Πίστωση: NASA/JPL-Caltech

Πρόοδοι στην Έρευνα Εξωπλανητών

Οι αστρονόμοι αρχίζουν να γράφουν ένα εντελώς νέο κεφάλαιο στην κατανόησή μας για τους εξωπλανήτες – πλανήτες πέρα ​​από το ηλιακό μας σύστημα. Τα νεότερα διαστημικά όργανα, συμπεριλαμβανομένων αυτών που βρίσκονται στο σκάφος NASA'μικρό Διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, έχουν σχεδιαστεί όχι μόνο για να ανιχνεύουν αυτούς τους μακρινούς κόσμους, αλλά για να αποκαλύπτουν ορισμένα από τα χαρακτηριστικά τους. Αυτό περιλαμβάνει τη σύνθεση των ατμόσφαιρών τους, η οποία θα μπορούσε να προσφέρει ενδείξεις για την πιθανή παρουσία ζωής.

Η υπερ-Γη που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, TOI-715 b, μπορεί να κάνει την εμφάνισή της ακριβώς την κατάλληλη στιγμή. Το μητρικό του αστέρι είναι ένας κόκκινος νάνος, μικρότερος και ψυχρότερος από τον Ήλιο μας. Είναι γνωστό ότι πολλά τέτοια αστέρια φιλοξενούν μικρούς, βραχώδεις κόσμους. Αυτή τη στιγμή, είναι το καλύτερο στοίχημα για την εύρεση κατοικήσιμων πλανητών.

Αυτοί οι πλανήτες κάνουν πολύ πιο κοντινές τροχιές από εκείνους γύρω από αστέρια όπως ο Ήλιος μας, αλλά επειδή οι κόκκινοι νάνοι είναι μικρότεροι και ψυχρότεροι, οι πλανήτες μπορούν να συνωστιστούν πιο κοντά και να εξακολουθούν να βρίσκονται με ασφάλεια στην κατοικήσιμη ζώνη του άστρου. Οι πιο σφιχτές τροχιές σημαίνουν επίσης εκείνες που διασχίζουν τις όψεις των αστεριών τους –δηλαδή όταν τις βλέπουν τα διαστημικά τηλεσκόπια μας– διέρχονται πολύ πιο συχνά.

Στην περίπτωση του πλανήτη β, αυτό είναι μία φορά κάθε 19 ημέρες, ένα «έτος» σε αυτόν τον παράξενο κόσμο. Έτσι, αυτοί οι πλανήτες που διασχίζουν τα αστέρια («διερχόμενοι») μπορούν να ανιχνευθούν πιο εύκολα και να παρατηρηθούν πιο συχνά.

Αυτό ισχύει για το TESS (ο Transiting Exoplanet Survey Satellite), ο οποίος βρήκε τον νέο πλανήτη και έχει προσθέσει στο απόθεμα των αστρονόμων εξωπλανητών κατοικήσιμης ζώνης από την εκτόξευσή του το 2018. Παρατηρώντας τέτοιες διελεύσεις, για παράδειγμα, για έναν πλανήτη στο μέγεθος της Γης γύρω ένα αστέρι που μοιάζει με τον Ήλιο (και περιμένει ένα γήινο έτος, 365 ημέρες, για να πιάσει μια άλλη διέλευση) είναι πέρα ​​από τις δυνατότητες των υπαρχόντων διαστημικών τηλεσκοπίων.

Δυνατότητες για περαιτέρω ανακάλυψη

Ο πλανήτης TOI-175 b προστίθεται στη λίστα των πλανητών κατοικήσιμης ζώνης που θα μπορούσαν να εξεταστούν πιο προσεκτικά από το τηλεσκόπιο Webb, ίσως ακόμη και για σημάδια ατμόσφαιρας. Πολλά θα εξαρτηθούν από τις άλλες ιδιότητες του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένου του πόσο ογκώδης είναι και αν μπορεί να χαρακτηριστεί ως «υδάτινος κόσμος» – κάνοντας την ατμόσφαιρά του, εάν υπάρχει, πιο εμφανή και πολύ λιγότερο δύσκολο να ανιχνευθεί από αυτή ενός πιο μαζικού, πυκνότερου και ο ξηρότερος κόσμος, πιθανόν να κρατά την ατμόσφαιρά του χαμηλότερου προφίλ πιο κοντά στην επιφάνεια.

Εάν επιβεβαιωθεί και ο πιθανός δεύτερος πλανήτης στο μέγεθος της Γης στο σύστημα, θα γίνει ο μικρότερος πλανήτης κατοικήσιμης ζώνης που ανακαλύφθηκε από TESS μέχρι τώρα. Η ανακάλυψη ξεπέρασε επίσης τις πρώτες προσδοκίες για το TESS, βρίσκοντας έναν κόσμο στο μέγεθος της Γης στην κατοικήσιμη ζώνη.

Μια διεθνής ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής την Georgina Dransfield του Πανεπιστήμιο του ΜπέρμιγχαμΗνωμένο Βασίλειο, δημοσίευσε μια εργασία τον Ιανουάριο του 2024 σχετικά με την ανακάλυψή τους, «A 1,55 R πλανήτης κατοικήσιμης ζώνης που φιλοξενείται από το TOI-715, ένα αστέρι M4 κοντά στον εκλειπτικό Νότιο Πόλο», στο περιοδικό «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society». Μια διεθνής σειρά εγκαταστάσεων που χρησιμοποιήθηκαν για την επιβεβαίωση του πλανήτη περιελάμβανε τηλεσκόπια Gemini-South, Las Cumbres Observatory, τα Επιπλέον τηλεσκόπια, το δίκτυο SPECULOOS και το TRAPPIST-south τηλεσκόπιο.

Αναφορά: «Ένας πλανήτης κατοικήσιμης ζώνης 1,55 R⊕ που φιλοξενείται από το TOI-715, ένα αστέρι M4 κοντά στον εκλειπτικό Νότιο Πόλο» από τους Georgina Dransfield, Mathilde Timmermans, Amaury HMJ Triaud, Martin Devora-Pajares, Christian Aganze, Khalid Barkaoui, Adam J Burgasser, Karen A Collins, Marion Cointepas, Elsa Ducrot, Maximilian N Günther, Steve B Howell, Catriona A Murray, Prajwal Niraula, Benjamin V Rackham, Daniel Sebastian, Keivan G Stassun, Francis Bouchy, Christopher J Burke, Davids Charbonneau, Christiansen, Laetitia Delrez, Tianjun Gan, Lionel J Garcia, Michael Gillon, Yilen Gomez Maque Chew, Katharine M Hesse, Matthew J Hooton, Giovanni Isopi, Emmanuel Jehin, Jon M Jenkins, David W Latham, Franco Mallia, Philip Murgas, Peter Pedersen, Francisco J Pozuelos, Didier Queloz, David R Rodriguez, Nicole Schanche, Sara Seager, Gregor Srdoc, Chris Stockdale, Joseph D Twicken, Roland Vanderspek, Robert Wells, Joshua N Winn, Julien de Wit και Aldo Zapparata, 18, 2 Μαΐου Μηνιαίες Ανακοινώσεις της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας.
DOI: 10.1093/mnras/stad1439